۸۸۰۵۵۰۹۹

کاربرد عایق الاستومری در صنایع خودروسازی

به اشتراک گذاشتن پست

کاربرد عایق الاستومری در صنایع خودروسازی

صنایع خودروسازی یکی ازپرمصرف ترین صنایع در خصوص استفاده از عایق الاستومری در جهان میباشند .

استفاده از عایق الاستومری در صنایع خودروسازی را میتوان به دو زیر گروه اصلی تقسیم نمود که هر یک از این زیرگروه ها خود به چند دسته فرعی تقسیم میگردند.

از سال 1381 عایق الاستومری کایفلکس آلمان در عرصه های مختلف در صنعت خودروسازی کشور مورد استفاده قرار گرفته و تا کنون رزومه پر باری را از خود برجای نهاده است.

عایق الاستومری کایفلکس1

حال بپردازیم به دو گروه اصلی کاربرد عایق الاستومری در صنعت خودروسازی در ایران و جهان:

  1. استفاده از عایق الاستومری در تولید خورو به عنوان قطعه (قطعات مصرفی خط تولید)
  2.  استفاده از عایق الاستومری در خطوط تولید خودرو (به صورت ثابت جهت عایقکاری تاسیسات خطوط تولید)

اینک بهتر است که برای درک بهتر به صورت تک تک این دو گروه را بررسی نماییم:

گروه 1 : استفاده از عایق الاستومری در تولید خورو به عنوان قطعات مصرفی خط تولید:

در این گروه نگاه به عایق الاستومری الزاما به عنوان یک عایق حرارتی و برودتی ویا صوتی نمیباشد.

لذا پاره ای از موارد که در آن عایق الاستومری به عنوان قطعات ضربه گیر و صرفا” جهت صداگیری داخل اتاق خودرو از آنها استفاده میشود را میتوان به شرح ذیل نام برد:

1-1 – استفاده از نوارخود چسبدار عایق الاستومری مابین شیشه خودرو و بدنه خودرو

در این حالت یک نوار خود چسبدارنسبتا باریک از عایق الاستومری که عموما باید از جنس EPDM باشد دور تادور محل نصب شیشه خودرو چسبانده میشود و پس از آن محل نصب شیشه توسط ماستیک (چسب) مخصوص نصب شیشه خودرو کاملا آغشته گردیده و سپس شیشه نصب میگردد.

عایق الاستومری کایفلکس2

این نوار فقط جهت نصب شیشه جلو و عقب خودرو و همچنین سایر شیشه های ثابت خودرو از قبیل لچکی های کناری بکار میرود.

در اینحالت از عایق الاستومری رولی که با دستگاههای برش مخصوص به صورت نوارهای نازک بریده و سایز گردیده است صرفا جهت فوم ضربه گیر استفاده گردیده و نقش عایق را ایفا نمی نماید.

2-1 – استفاده از قطعات خودچسبدار عایق الاستومری در نصب متعلقات داشبورد خودرو:

در این حالت نیز از قطعه سازان ابتدا عایق الاستومری رولی را بر طبق نیاز خود و تولرانس مورد تایید کارخانه خودروسازی لایه زنی (SPLIT) مینمایند و پس از آن رول الاستومری بدست آمده را خودچسبدار نموده و جهت انجام عملیات دایکات به ابعاد قابل استفاده برای دستگاه دایکات برش میدهند.

عایق الاستومری کایفلکس3

سپس توسط قالبهای از پیش طراحی شده دایکات شده وقطعات ضربه گیر و لرزه گیر جلو داشبورد خودرو بدست می آیند.

عایق الاستومری کایفلکس4

همانطور که میدانیم عدم وجود صدای اضافی (NOISE) یکی از موارد بسیار مهم در داخل خودرو میباشد که مقدار زیادی از آن میتواند توسط قطعات الصاقی به جلوداشبورد تولید شود.

این قطعات اعم از صفحه کیلومتر شمار(کلاستر) ، قاب صفحه کیلومتر شمار، مانیتور وسط ، درب جعبه فیوز، پانل سیستم صوتی ، بلندگوها ، پانل سیستم تهویه هوای داخل کابین خودرو، دریچه های تهویه هوای خودرو و سایر متعلقاتی که روی جلو داشبورد نصب میشوند میباشند.

در این حال در زمان نصب این قطعات روی جلو داشبورد استفاده از واشرها و قطعات فومی از پیش تولید شده که اغلب آنها از جنس عایق الاستومری میاشند بسیار ضروری و حیاتی است.

عایق الاستومری کایفلکس5

در صورت عدم استفاده از این قطعات( که عموما از عایق الاستومری ساخته میشوند)  ، ما صدا های اضافه (NOISE) بسیاری را در داخل کابین خودرو خواهیم شنید که این امر شرایط بسیار ناخوشایندی را در هنگام رانندگی برای سرنشینان خودرو رقم خواهد زد.

3-1 استفاده از عایق الاستومری در سیستم تهویه خودرو:

یکی دیگر از موارد مهم استفاده از عایق الاستومری در صنعت خودرو استفاده آن در تولید و مونتاژ سیستم های تهویه خودرو میباشد.

با توجه به اینکه عایقهای الاستومری بسیار فلکسیبل بوده و بر اثر تکانهای ناشی از حرکت خودرو در شرایط مختلف هیچگونه ریزشی ندارند و همچنین دمای کارکرد آنها بسیار مناسب برای داخل محفظه موتور خودرو میباشد لذا عایقهای الاستومری لوله ای از جنس EPDM و با دانسیته بالا در کلیه لوله های انتقال سیال مبرد در سیستم کولر خودرو استفاده میگردند.

عایق الاستومری کایفلکس6

همچنین ما دو لوله رفت و برگشت سیال مبرد به داخل کابین خودرو داریم که این دو لوله نیز حتما باید توسط عایق الاستومری لوله ای عایقکاری گردند.

با توجه به بالا بودن درجه حرارت در محفظه موتور خودرو و همچنین وجود جرقه که منجر به تولید مولکولهای اوزون در این محفظه میگردند ،استفاده از عایق الاستومری از جنس EPDM میتواند انتخاب بسیار بهتری نسبت به عایق الاستومری از جنس NBR باشد.

همچنین باتوجه به شرایط سختی کارکرد در محفظه موتورو همچنین عملیاتهای مربوط به سرویس و تعمیرات خودرو همواره از عایق الاستومری با دانسیته های بالا (حدود 250 کیلوگرم بر متر مکعب) در این قسمت از خودرو استفاده میگردد.

یکی دیگر از موارد استفاده از عایق الاستومری در سیستم تهویه خودرو عایقکاری محفظه اواپراتور(EVAPORATOR) که در داخل جلو داشبورد قرار دارد میباشد.

عایق الاستومری کایفلکس7

در این حالت عایق الاستومری هر دو وظیفه جلوگیری از اتلاف انرژی و همچنین ضربه گیری و جلوگیری از تولید اصوات اضافی (NOISE) را به عهده دارد.

4-1 – استفاده از عایق الاستومری جهت نصب صحیح سیستم صوتی خودرو:

در سیستم صوتی خودروها کنترل اصوات اضافی و ارتعاشاتی که منجر به تولید این اصوات در داخل کابین خودرو میشوند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار میباشد.

همانطور که میدانیم سیستم صوتی هرخودرو ازیک دستگاه پخش مرکزی و تعداد قابل توجهی بلند گو با سایزها و توانهای متفاوت تشکیل گردیده است .

این بلند گوها در جاهای مختلف کابین خودرو از جمله در زیر رودریهای جلو و عقب ، در ستونها ، در جلو داشبورد و در پشت پلاستیک بدنه داخلی خودرو نصب میگردند.

لذا در هنگام پخش صوت توسط سیستم صوتی ، این بلندگوها تولید ارتعاش نموده و در صورت عدم وجود لرزه گیر، ارتعاش خود را به قطعات پلاستیکی داخل کابین خودرو منتقل نموده و صدای بسیار ناخوشایندی را تولید مینمایند.

در این حالت کلیه تولید کنندگان خودرو در جهان از عایق های الاستومری جهت تولید واشرهای لرزه گیر مابین بلندگوها و قطعات داخلی کابین خودرو استفاده مینمایند.

عایق الاستومری کایفلکس7

شایان ذکر است که این قطعات از عایق الاستومری رولی خودچسبدار که به صورت دقیق و صحیح دایکات شده اند بدست آمده و در خطوط مونتاز بدنه خودرو مورد استفاده قرار میگیرند.

5-1 – استفاده از عایق الاستومری در بدنه خودرو:

یکی دیگر از کاربرد های عایق الاستومری در صنعت خودروسازی استفاده از آنها جهت جلوگیری از ورود اصوات آزار دهنده به داخل کابین سرنشینان میباشد.

در این حالت عایق الاستومری نه تنها نقش جاذب صوت را داشته بلکه نقش اصلی خود یعنی عایق حرارتی و برودتی را نیز به نحو احسن ایفا مینماید.

استفاده از عایق الاستومری در بدنه خودرو بیشتر در خودروهای مسافربری سایز بزرگ از قبیل اتوبوسهای بین شهری ، مینی بوس ها ، ون ها و کاروانها مورد استفاده قرار میگیرد.

عایق الاستومری کایفلکس8

شایان ذکر است که یکی از موارد کاربرد عایق الاستومری در بدنه اتوبوسها ، مابین محفظه موتور در عقب و محل قرار گرفتن سرنشینان در داخل اتوبوس می باشد.

در این حالت عایق الاستومری به میزان بسیار زیادی از انتقال حرارت از موتور به داخل اتوبوس جلوگیری مینماید.

 

گروه 2 : استفاده از عایق الاستومری در لوله ها و کانالهای تاسیساتی در خطوط تولید:

در این گروه از عایق الاستومری به عنوان عایق حرارتی و برودتی که وظیفه اصلی این عایقهاست استفاده میگردد که این موارد را میتوان به شرح آیتم های ذیل خلاصه نمود:

1-2 – مزایای استفاده از عایق الاستومری در خطوط رنگ خودرو :

یکی از حساس ترین بخشهای یک کارخانه خودرو سازی خطوط رنگ این کارخانجات میباشد زیرا شرایط بسیار خاصی در این خطوط باید رعایت شود که این حساسیتها در سایر قسمتها ی خط تولید به این دقت نیاز نمیباشد.

عایق الاستومری کایفلکس10

تعدادی از شرایط الزامی در یک خط رنگ خودرو به شرح ذیل میباشد:

  • دمای ثابت و یکنواخت در کلیه فصول

برای ایجاد این شرایط نیاز به کانال کشی گسترده در سراسر خط رنگ میباشد که برای ایجاد راندمان بهتر و جلوگیری از اتلاف انرژی استفاده از عایقهای الاستومری رولی برای کانالهای تهویه میتواند به عنوان بهترین گزینه در این خصوص انتخاب شود.

شایان ذکر است که برای پیوند بهترعایق الاستومری به کانال و نصب سریعترآن میتوان از عایق الاستومری رولی خودچسبدار کایفلکس آلمان استفاده نمود.

  • درصد رطوبت ثابت و یکنواخت

همواره میزان خاصی از رطوبت توسط هواسازها وارد خط رنگ خودرو میگردد تا بتواند رطوبت را در یک درصد دلخواه و معین و ثابت نگهدارند.

با توجه به اینکه عایق الاستومری کایفلکس آلمان دارای ضریب مقاومت بسیار بالایی در مقابل انتشار رطوبت میباشد

(µ ≥ 10000) این عایق درشرایط وجود رطوبت بالاو دائمی میتواند به مدت 30 سال خواص عایق بودن خود را حفظ نماید.

شایان ذکر است که سایر عایقهای الاستومری موجود در بازار ایران دارای ضریب مقاومت پایین تری از عایق الاستومری کایفلکس آلمان در مقابل نفوذ رطوبت هستند.

عایق الاستومری کایفلکس11

لذا با توجه به این مورد عایق الاستومری کایفلکس آلمان میتواند به عنوان یک گزینه بی بدیل در خطوط رنگ خودروسازی مورد استفاده قرار گیرد.

  • عدم وجود هر گونه ذرات در هوا

یکی از موارد بسیار مهم که میبایست در کلیه خطوط رنگ خودروسازیها رعایت شود عدم وجود هر گونه ذرات در فضا میباشد (Clean Room) .

عایق الاستومری کایفلکس12

همانطور که در مقاله های قبلی نیز توضیح داده شده ، عایقهای الاستومری کایفلکس آلمان درهر دو نوع لوله ای و رولی و انواع روکشدار و خودچسبدار آنها فاقد هرگونه ریزش بوده و بر خلاف عایقهای سنتی هیچگونه ذراتی تولید نمی نمایند.

لذا در این خصوص نیز عایق الاستومری کایفلکس آلمان میتواند به عنوان یک گزینه کاملا مناسب پیشنهاد گردد.

 

  • عدم وجود سیلیکون آزاد

یکی از موارد بسیار جدی و سختگیرانه در کلیه خطوط رنگ خودروسازیها عدم وجود سیلیکون و به اصطلاح (Silicone Free) بودن کلیه متریال های مورد استفاده در ساخت این خطوط رنگ میباشد.

زیرا وجود هر گونه سیلیکون آزاد در فضای خط رنگ میتواند منجر به عدم چسبندگی رنگ به بدنه خودرو و کنده شدن رنگ از روی آن شود.

لذا استفاده از عایقهای (Silicone Free) در این خطوط جزو موارد 100 درصد اجباری میباشد.

شایان ذکر است که عایقهای الاستومری کایفلکس آلمان کاملا عاری از سیلیکون بوده و بهترین گزینه برای عایقکاری لوله ها و کانالهای خطوط رنگ خودرو میباشند.

 

  • ضد حریق بودن متریال استفاده شده در خطوط رنگ

یکی از موارد بسیار مهم در انتخاب عایق در کلیه خطوط تولید خودروسازان جها و از جمله خطوط رنگ ، ضد حریق بودن عایقهای بکاررفته میباشد. برای آشنایی در مورد عایق الاستومری در صنعت ساختمان وارد لینک شوید.

عایق الاستومری کایفلکس آلمان در این خصوص دارای بالاترین استاندارد جهانی بوده و دارای کلاس 0  بر طبق استاندارد کشور بریتانیا British Standard (BS) میباشد.

و این بدان معنی است که عایق الاستومری کایفلکس آلمان  به هیچ وجه مشتعل نگردیده و به هیچ وجه گازهای سمی CFC و HCFC تولید نمی نماید.

همچنین در جاهایی که از عایق الاستومری کایفلکس آلمان  به عنوان عایق دیوار استفاده شده ، این عایق میتواند به عنوان یک سد بسیار قوی در مقابل انتشار شعله به سایر واحدها عمل نماید.

2-2 – مزایای استفاده از عایق الاستومری در سایرخطوط تولید خودرو :

در سایر خطوط تولید خودرو اعم از سالنهای تولید بدنه و یا سالنهای مونتاژ نهایی (Trim) حساسیت کمتری نسبت به ذرات ، دما و رطوبت و سیلیکون وجود دارد .

ولی اهمیت سایر موارد از قبیل عدم اشتعالزائی و راندمان بالا در زمینه جلوگیری از اتلاف انرژی و همچنین ضد اب و رطوبت بودن عایق به قوت خود باقی میباشد.

عایق الاستومری کایفلکس13

لذا ذکر موارد ذیل در خصوص عایق الاستومری کایفلکس آلمان بسیار لازم به نظر میرسد:

ضریب انتقال حرارت عایق الاستومری کایفلکس آلمان معادل W/m°ᵏ(0.034≥ʎ)  میباشد و ضروری است که بتواند این ضریب را در حین برخورد با آب و رطوبت حفظ نماید .

عایق الاستومری کایفلکس15

لذا سلول بسته بودن عایق الاستومری کایفلکس آلمان در این شرایط بسیار حائز اهمیت بوده و ضریب مقاومت بالای این عایق در مقابل انتشار بخار آب (µ ≥ 10000) باعث میشود که عایق الاستومری کایفلکس آلمان خاصیت عایق بودن خود را در این شرایط به خوبی حفظ نماید و به عنوان یک گزینه منحصر به فرد در صنایع خودروسازی مطرح شود.

برای دریافت به روزترین مقالات

به روز رسانی دریافت کنید و از بهترین ها بیاموزید

مقاله های بیشتر